Starta din resa
search-icon
close-icon
vill-du-få-ut-mer-av-hubspot

Vad är HubSpot

För åtskilliga år sedan myntades ett begrepp som idag är mer allmänt känt - Inbound Marketing. Företaget som myntade detta är HubSpot, ett SaaS-bolag baserat i Boston. Grundarna Brian Halligan och Dharmesh Shah ville förändra sälj-och kunddialogen genom att möta kunderna där kunderna var, dvs. till stor del online.

Som ett resultat av detta skapades HubSpot, som idag har vuxit till att bli en komplett sälj-, marknads- och kundserviceplattform. Fördelen om du använder hela plattformen är att varje del (CRM, Marketing och Support) använder sig av samma databas. Detta in innebär att samtliga avdelningar på företaget (sälj, marknad och support) har tillgång till samma databas och samma kundinformation på ett och samma ställe.

Oavsett om du jobbar med uppsökande traditionell försäljning eller fokuserar mestadels på inkommande leads (Inbound) är HubSpot plattformen för dig.

HubSpots ekosystem ger dig överblick i dina affärer. Från första kontakt på hemsida eller på LinkedIn till stängd affär. Till skillnad från andra fristående Marketing- eller CRM-system är HubSpot helt integrerat. Detta innebär att integration och teknisk implementation inte är nödvändig på samma sätt som med liknande lösningar.

HubSpot är digitalt först vilket innebär att plattformen är skapad utifrån den moderna köp-och säljdialogen och inte den traditionella. Vi på Structsales tror på att kombinera det traditionella med det nya och har därför valt HubSpot som den plattform vi anser täcker de flestas företagens behov.

HubSpot anordnar årligen ett event i Boston som heter Inbound, vi var självklart där och har sammanfattat det viktigaste i ett webinar.

Hubspot-CRM

HubSpot CRM

I traditionella CRM kan du samla all information som rör dina prospekts och kunder. I traditionella CRM kan du dra ut listor och information om företag och kontakter. Det du inte kan göra i ett traditionellt CRM (men abslout i HubSpot) är:

  • Skapa sekvenser (flöden) för att automatisera en del av din försäljning
  • Se när mottagare öppnar dina mail (i realtid!)
  • Följa upp på skickade offerter och dokument (se hur länge olika delar i dokumentet har lästs och om det har delats vidare internt)
  • Jobba i en och samma databas som marknadsavdelningen gör (oavsett om du loggar in i CRM- eller Marketingdelen ser du samma information)
  • Koppla ihop HubSpot med hundratals externa tjänster och appar som LinkedIn Sales Navigator och digitala E-signeringstjänster (allt för att optimera din tid som säljare)

Boka gärna möte med oss så berättar vi mer.

HubSpot-Marketing-Hub

HubSpot Marketing Hub

HubSpot Marketing Hub har allt du behöver för att driva effektiva marknadskampanjer. Du kan hantera följande i HubSpot:

  • Blogg
  • Email-utskick
  • Skapa landningssidor
  • Call to actions
  • Marketing Automation
  • Lead Management
  • Analytics
  • Sociala medier
  • SEO
  • Annonser
  • A/B -tester

HubSpot hjälper dig att öka trafik, generera leads och öka din ROI. Använder du dessutom HubSpots CRM så kan du följa hela köpresan från okänd besökare till stängd affär.

Hubspot-CMS

HubSpot CMS

HubSpots CMS kombinerar möjligheten att skapa din sajt och samtidigt koppla den till CRM- och Marketingmodulen vilket gör att du kan anpassa sajten utifrån vad du vet om besökarna. Detta är unikt för CMS och perfekt för dig som vill skapa en bra helhetsupplevelse för kunden.

Användarvänligheten är en annan faktor som är värd att ha i beaktande, då du relativt enkelt kan lära dig att jobba i CMS-delen av plattformen om du har erfarenhet av exempelvis Marketing-delen.

Förutom användarvänligheten är även HubSpots CMS känt för sin höga säkerhet och snabbhet. I jämförelse med t.ex. Wordpress som är det ledande CMS:et på marknaden så vinner HubSpot på både säkerhet och snabbhet.

 
Hubspot-service-hub

HubSpot Service Hub

För att få ihop helhetsupplevelsen för din kund är det optimalt att även kundservice använder HubSpots Service Hub. I Service Hub kan du göra följande:

  • Hantera 1:1 dialog med kunder
  • Lägga in kundärenden
  • Skicka undersökningar (nöjd kundindex)
  • Automatisera en del av kommunikationen
  • FAQ - Lägg in vanliga frågor och svar
  • Skapa team-emails
  • Livechat
  • Chatbot
HubSpot-Integrationer-1

HubSpot integrationer

Även om HubSpot har mycket inbyggd funktionalitet så finns det andra system som är specialister på enskilda områden. Därför satsar HubSpot mycket på att ge dig möjlighet att integrera HubSpot med andra system. Det kan exempelvis integrera med LinkedIn Sales Navigator, Go to Webinar, Survey Monkey, Facebook Ads, Zapier, Hotjar, Hello Sign m.fl.

HubSpot-priser

HubSpot priser

HubSpot är ett system som du kan köpa som en komplett plattform eller som enskilda moduler (CRM, Marketing, Service och CMS). Priset baseras på hur mycket funktionalitet du vill ha i kombination med hur många kontakter du har i databasen.

READY

Ready

Ett mål utan en plan är bara en dröm. I detta steget sätter vi oss tillsammans för att ta reda på var du befinner dig idag (nuläge) och hur du kan ta dig till ditt mål (önskat läge).

SET

Ready

Vi ger dig rätt förutsättningar i form att processer, systemstöd samt sälj-och marknadsinsatser för att du själv ska kunna jobba mot dina uppsatta mål med eller utan oss.

GROW

Ready

Ibland behöver man hjälp. Det är svårt att vara specialist på samtliga områden. Med hjälp av vår erfarenhet från liknande uppdrag sätter vi ihop ett team specialister som stöttar dig.