Blogg.

Visa mig:ALLT Arrow (1)

Intäktsrapportering - En utmaning för växande SaaS bolag

Många SaaS-bolag kämpar med att åstadkomma full spårbarhet och transparens i sina intäktsströmmar. De har svårt att fakturera enligt ingångna avtal och få fram relevanta och korrekta finansiell nyckeltal,” säger Martin Kåver,...

Erik Sandell

  • 24 jan 2024
  • 4 min läsning

Snälla kund... och snälla säljare

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Phasellus eu orci in est laoreet pharetra. Vestibulum vel nisl lorem. Donec pharetra, dui non iaculis rhoncus, lacus mauris condimentum velit, ignissim.

Oliver Lopez

200544470-001Att jobba som säljare har sina positiva delar, precis som det har negativa. På den positiva sidan är att du har mycket frihet (under ansvar) när du jobbar som säljare. Sköter du ditt jobb, planerar bra och gör din budget så är det ett väldigt fritt jobb.

Skulle du däremot missbruka ditt förtroende, skall och bör du övervakas nitiskt tills du är på spåret igen. Den negativa sidan är den där du inte respekteras, du ses som ett irritationsmoment, även om du tillför värde.

Varför uppfattas vi som irritationsmoment? Jo, för att vi är vana vid att de flesta säljare har eller uppför sig på följande sätt:

- Vi är inte förberedda
- Vi är pushiga
- Vi lyssnar lite och pratar mycket
- Vi är otåliga och ibland otrevliga
- Vi gör det vi gör för att tjäna pengar och inte för att hjälpa andra

Med detta i bagaget skall de säljare som faktiskt är seriösa möta potentiella kunder.

Det vi som kunder inte tänker på är att det faktiskt finns duktiga affärsmän därute som är värda att lyssna på. Desto viktigare för oss som jobbar med sälja att skapa värde tidigt i dialogen, för att differentiera oss från konkurrenterna. Fast även om vi gör detta, finns det kunder som är rent ut sagt otrevliga mot oss och det är respektlöst, oavsett vad du tidigare har för erfarenhet av säljare!

Så här vill vi säljare att du som kund skall vara:

  1. Snälla, släng inte luren i örat på mig innan jag har fått 30 sekunder för att berätta vad det gäller
  2. Har du bokat en tid med mig, så kan du väl åtminstone boka av innan mötet så att jag inte dyker upp bara för att få reda på att du inte är där?
  3. Skall du boka av så snälla, gör det inte kvällen innan vårt möte, min tid är också viktig och jag har andra saker i mitt liv än mötet med dig käre kund
  4. När jag ringer dig och du sitter i möte, om du är upptagen, svara inte då och var inte otrevlig för att jag har ringt
  5. När du säger att du skall återkomma, gör det eller sluta ljuga
  6. Tycker du att min presentation var värdelös så kan du väl säga det? Hur ska jag annars kunna förbättra mig? Säg inte att "det var jätteintressant, vi hör av oss", när du inte menar det
  7. Är du inte intresserad av vad jag har att erbjuda, säg det till mig så slutar jag att ringa och maila. Din tystnad ger mig bara mer energi att jaga vidare

Så här vill vi kunder att du som säljare skall vara:

  1. Snälla, sluta ringa mig hela tiden! Svarar jag inte på tre försök samma dag, ring inte tre till direkt
  2. Du måste förstå att det ringer 20 säljare i veckan till mig, kan du inte särskilja dig från dessa är du en i mängden oavsett hur bra tjänster du har
  3. Jag är inte intresserad av hur många kunder ni har, eller hur mycket pengar ni tjänar. Jag vill veta hur du kan hjälpa mig med mina utmaningar
  4. Behövs det verkligen 45 .ppt slides för att berätta det du vill?
  5. Snälla, prata inte nedlåtande mot mig bara för att jag inte håller med dig
  6. Dina referenser är ointressanta om dessa inte är från samma bransch eller från företag med samma utmaningar som vi har

Jag skulle kunna fylla på ett tag till men dessa är några av de saker som skulle underlätta för oss alla. Lämna gärna kommentarer på om jag har missat någonting.

 

Oliver Lopez

Mest läst