Blogg.

Visa mig:ALLT Arrow (1)

Intäktsrapportering - En utmaning för växande SaaS bolag

Många SaaS-bolag kämpar med att åstadkomma full spårbarhet och transparens i sina intäktsströmmar. De har svårt att fakturera enligt ingångna avtal och få fram relevanta och korrekta finansiell nyckeltal,” säger Martin Kåver,...

Erik Sandell

  • 24 jan 2024
  • 4 min läsning

Hur du lyckas med försäljning (och i livet)

Att lyckas med försäljning har väldigt mycket gemensamt med att lyckas i livet.

Oliver Lopez

Att lyckas i livet kan vara väldigt subjektivt, därför väljer jag att definiera lyckas utifrån detta blogginläggets vinkel. Att lyckas i livet skulle kunna vara att man är omtyckt samtidigt som man är respekterad för det man kan och för det man gör. Att vara trevlig, inte bara självcentrerad utan även genuint intresserad av andra. Att vilja hjälpa andra att lyckas för att man själv har kommit en bra bit på vägen.

I min värld är detta någonting som går att koppla direkt till försäljning. Mycket skrivs idag om hur kunden har all makt och att vi säljare inte ens kommer att behövas. Enligt en undersökning gjord av Gartner kommer 80% av alla säljare som har det som yrke idag att vara överflödiga 2020. Det är ganska läskigt men jag tror att rapporten är helt rätt ute. Det kommer absolut att behövas säljare år 2020 men en helt annan typ än den vi ser i dagsläget.

 

Vilken typ av säljare är framgångsrik?

Den säljare som inte ses som säljare, utan som en resurs kunden kan vända sig till med frågor. Den säljare som hjälper kunden att fatta rätt beslut, även om dessa inte leder till en affär med säljaren direkt. Den säljare som kan koppla ihop all data och alla möjligheter som finns idag. Den säljaren kommer att vara relevant även i framtiden. Den enkla anledningen till varför är att även om vi kunder gör större delen av vår resa själva idag på vägen mot köp, så varken kan, vill eller hinner vi koppla samman alla möjligheter som finns därute. Därför hamnar vi ofta i pristräsket. Där vill ingen vara.

Den säljare som ifrågasätter, utmanar och hjälper sina kunder att ändra sig för att nå ett bättre slutresultat kommer att vara relevant. Inte den säljare som tackar och tar emot, ordermottagaren. I vissa länder i asien finns idag robotar som reda har ersatt säljarens roll. Det funkar alldeles utmärkt då det gäller enklare produkter. Så fort vi kliver in i en komplexare miljö däremot, fungerar inte automatiseringen lika bra. Vi vill ha någon att bolla med, någon att utveckla idéer tillsammans med. Vi vill ha en säljare som vi ser som en kollega. En säljare som likaväl hade kunnat jobba hos oss.

 

Vilken typ av säljare har ditt företag?

Är er säljkår ett gäng dinosaurier som lever kvar på 80-talet, då Cold Calling var det enda som fungerade. Ni vet ABC - Always Be Closing? Är ni säljarna som slänger upp era företagspresentationer i ansiktet på kunden och slutar först när han nickar till och skickar ut er från mötet (eller förresten, det händer sällan för vi är för konflikträdda i Sverige - förmodligen får ni höra hur bra presentationen var och att ni kommer att kontaktas för nästa steg).

Eller är ni kanske den moderna typen av säljare. Den som inser att kommunikationen med kund skall utgå ifrån kundens utmaningar, att ni måste vara pålästa om kundens bransch och utmaningar? Kanske är ni säljare som använder LinkedIn för att kommunicera INSIKTER och inte produkter? Kanske finns det hopp för er. Kanske är ni den sortens säljare som inser vikten av att jobba tätt med marknadsavdelningen, för kanske, bara kanske har ni insett att tillsammans är vi starkast.

Kanske vill ni läsa mer om hur ni kan driva en insiktsbaserad affärprocess och uppfattas som en modern säljare och inte en dinosaurie? Kanske ska ni då klicka på länken här.

Guide: Vad är insiktsförsäljning?

Oliver Lopez

Mest läst