De flesta av oss som jobbar som försäljningsansvariga har inte ens tid att sitta ner med säljteamet och genomföra vår coaching. Vi på Structsales menar att varje säljare bör coachas minst en timme per vecka. Är det så att du inte hinner med detta så bör du prioritera om eller överväga att ta in extern hjälp – för dina säljare behöver detta stöd kontinuerligt.
Resultatet du uppnår genom att coacha dina säljare är att du får en mer homogen grupp. Så om det är ditt mål bör du verkligen prioritera coaching. Dessutom hjälper du säljarna att utveckla sig både som människor och i sin yrkesroll. Så win-Win!
Det är naturligtvis så att en säljare ska leverera, men vi vill tipsa om att vara försiktig med att koppla coachingsessioner direkt till säljresultat. Under ett coachingsamtal vill vi lyssna på säljaren och ta reda på vad han/hon känner att de saknar för att kunna leverera sitt bästa. Vad är det som gör att han/hon inte kan prestera fullt ut. Idag? De svar säljaren lämnar är sedan det vi ska återvänta till när vi gör personen ansvarig för sina resultat. För vi är alla ansvarig för vårt resultat och vår leverans. Vi ska skapa bästa förutsättningarna för att sedan kräva ansvar.
Det kan till exempel vara så att han/hon inte känner att de har rätt resurser för att kunna leverera, eller att han/hon inte är tillräckligt kunnig i produkterna/tjänsterna för att kunna sälja värdet av dessa på ett tillräckligt bra sätt. Det måste de få stöd i för att sedan kunna ta ansvar.
Här på Structsales menar vi att varje säljare bör coachas minst en timme per vecka. Är det så att du inte hinner med detta, så bör du prioritera om, eller kanske över- väga att ta in någon extern som kan stötta dig och dina säljare.
Tveka inte att kontakta oss. Vi älskar att prata om försäljning och marknadsföring.