Kunskapsbank

Din checklista inför nästa kundmöte

Skriven av Niloo Lopez | Jul 31, 2019

Så får du med alla viktiga aspekter inför nya kundmöten

Det viktigaste under ditt första möte är att skapa insikter och aha-upplevelser som får kunden att känna att du inte är som alla andra. Att skapa en grund för ett uppföljningsmöte är det viktigaste målet med möte nummer ett.

Du vill vara annorlunda på ett sätt som utbildar men även utmanar kunden.
Lyckas du med detta så är du på god väg till att kunna prata vidare med kunden kring dina lösningar och produkter.

Men kom ihåg att det ofta är så att du träffar på en kund som befinner sig i det första skedet i sin köpresa, det skedet som handlar om att komma till insikt om att hon har en utmaning överhuvudtaget. Begå inte samma misstag som andra säljare gör - att börja prata produkt för tidigt.

Att tänka på:

  • Vilket är syftet med mötet?
  • Vem träffar vi?
  • Hur ser beslutsprocessen ut?

Informationsinsamling

  • Vad har fått er att börja utvärdera alternativ till er befintliga partner/leverantör?
  • Vad har ni för förväntningar på den tjänst ni tittar på just nu?
  • Vad vill ni uppnå vid ett eventuellt byte av partner/leverantör?
  • Hur ser er process ut idag?
  • Vilka utmaningar har ni haft med dessa lösningar
    tidigare?
  • Vad har fungerat bra?

 

Kvalificering

  • Vad ser du som nästa steg?
  • Hur ser tidshorisonten ut i projektet? När vill ni
    vara klara?
  • Vem mer är involverad i beslutet kring projektet? — Vad är det som gör att detta är högprioriterat nu? — Vilken budget finns avsatt till detta?
  • Vad skulle du mest av allt vilja förbättra?
  • Vilka andra områden är viktiga för dig just nu?
  • Hur blev du involverad i processen?
  • Hur ser ett lyckat projekt ut i dina ögon?

 

Tveka inte att kontakta oss. Vi älskar att prata om försäljning och marknadsföring.