Kunskapsbank

Roadmap till GDPR för marknadsavdelningen

Skriven av Niloo Lopez | Jul 30, 2019

1. Gör en nulägesanalys - dokumentera!

  • Hur hanterar vi personuppgifter idag?
  • Vilka personuppgifter hanterar vi och var finns dessa uppgifter lagrade?
  • Hur ser vår kontaktdatabas ut idag, vilka är aktiva och inaktiva?
  • Vad används informationen till?
  • Vilka har tillgång till personuppgifterna?
  • Har vi känslig persondata?

 

2. Skapa en registerförteckning

  • Skapa en enkel registerförteckning där det framgår vilka uppgifter som finns var.
  • En matris i Excel räcker långt.

3. Ta fram en Privacy Policy

  • Din integritetspolicy, Privacy Policy, ska talar om vad ni behandlar för information, hur och varför.
  • Den ska tala om hur personen får kon takt med er för att få tillgång till sin data.
  • Den ska tala om hur ni raderar informationen på begäran.
  • Ta även med er cookie-policy här. Även om cookies per definition inte är person- uppgifter idag så är det ur ett integritetsperspektiv viktigt att tala om att ni har cookies och hur dessa fungerar samt syftet med cookies.

 

4. Skapa processen med användaren i fokus

Mycket kan göras för att fokusera på besökaren och några exempel som är direkt kopplade till GDPR är:

  • att visa dina besökare respekt. Var transparent och öppen med vad som samlas in och varför.Det är ingen hemlighet!
  • var tydlig i kommunikationen. Det finns ingen anledning att krångla till kommunikationen.
  • skriv i punktform så att det blir tydligt för besökaren vad de samtycker till.
  • skriv på ett enkelt språk så att alla förstår.
  • skriv vad personen samtycker till en gång för mycket än för lite.

 

5. Skapa en process för radering av data

GDPR ställer krav på hur informationen får användas. Du kommer endast att få använda informationen i det syfte som de inhämtas för. Därefter måste datat raderas. Genom att systematiskt gallra bort gammal data så kommer den data du har i ditt marknadssystem vara färsk, relevant och ge dig bättre möjlighet till analys. Din masterdata kommer att ha högre kvalitet. Med bättre kvalitet på datat kommer du som marknadsförare att kunna skapa ännu bättre innehåll och kampanjer framöver.

6. Fokusera på besöksupplevelsen

Se över besöksupplevelsen och visa besökaren det de vill ha. Vad söker just dina besökare på webbplatsen? Vilken upplevelse vill dina besökare ha? Vad behöver ni göra annorlunda för att attrahera fler besökare som blir intresserade när de väl kommer till er sida? När besökarna nu tydligare måste ge samtycke till
att deras data får hanteras och sparas så blir besökarupplevelsen ännu hetare ämne för marknadsavdelningen. Du ska vara värd att ge samtycke till.

7. Se över 3:e partsinformation

Se över besöksupplevelsen och visa besökaren det de vill ha. Vad söker just dina besökare på webbplatsen? Vilken upplevelse vill dina besökare ha? Vad behöver ni göra annorlunda för att attrahera fler besökare som blir intresserade när de väl kommer till er sida? När besökarna nu tydligare måste ge samtycke till
att deras data får hanteras och sparas så blir besökarupplevelsen ännu hetare ämne för marknadsavdelningen. Du ska vara värd att ge samtycke till.

Nu kör vi!

GDPR är en fantastisk möjlighet! Var transparant i det du gör, var öppen och ärlig, så kommer du att ha mer data att analysera än du kan ta hand om.
Med ökad transparens kommer dina chanser att vinna besökarens förtroende att öka markant. Ditt varu- märke blir ärligt och äkta. Och i slutändan ökar även konvertering till leads och affärer. Så GDPR kan vändas till att vara något riktigt positivt för dig och din organisation. Du får ännu en anledning att leverera en relevant, användbar och respektfull kundupplevelse.

 

Vill du ha fler tips – tveka inte att kontakta oss. Vi älskar att prata om försäljning och marknadsföring.