Mycket kan göras för att fokusera på besökaren och några exempel som är direkt kopplade till GDPR är:
GDPR ställer krav på hur informationen får användas. Du kommer endast att få använda informationen i det syfte som de inhämtas för. Därefter måste datat raderas. Genom att systematiskt gallra bort gammal data så kommer den data du har i ditt marknadssystem vara färsk, relevant och ge dig bättre möjlighet till analys. Din masterdata kommer att ha högre kvalitet. Med bättre kvalitet på datat kommer du som marknadsförare att kunna skapa ännu bättre innehåll och kampanjer framöver.
Se över besöksupplevelsen och visa besökaren det de vill ha. Vad söker just dina besökare på webbplatsen? Vilken upplevelse vill dina besökare ha? Vad behöver ni göra annorlunda för att attrahera fler besökare som blir intresserade när de väl kommer till er sida? När besökarna nu tydligare måste ge samtycke till
att deras data får hanteras och sparas så blir besökarupplevelsen ännu hetare ämne för marknadsavdelningen. Du ska vara värd att ge samtycke till.
Se över besöksupplevelsen och visa besökaren det de vill ha. Vad söker just dina besökare på webbplatsen? Vilken upplevelse vill dina besökare ha? Vad behöver ni göra annorlunda för att attrahera fler besökare som blir intresserade när de väl kommer till er sida? När besökarna nu tydligare måste ge samtycke till
att deras data får hanteras och sparas så blir besökarupplevelsen ännu hetare ämne för marknadsavdelningen. Du ska vara värd att ge samtycke till.
GDPR är en fantastisk möjlighet! Var transparant i det du gör, var öppen och ärlig, så kommer du att ha mer data att analysera än du kan ta hand om.
Med ökad transparens kommer dina chanser att vinna besökarens förtroende att öka markant. Ditt varu- märke blir ärligt och äkta. Och i slutändan ökar även konvertering till leads och affärer. Så GDPR kan vändas till att vara något riktigt positivt för dig och din organisation. Du får ännu en anledning att leverera en relevant, användbar och respektfull kundupplevelse.
Vill du ha fler tips – tveka inte att kontakta oss. Vi älskar att prata om försäljning och marknadsföring.