Kan du på 5 sekunder berätta vad som gör ert företag unikt jämfört med era konkurrenter? Inte. Då spelar du tyvärr casino med företagets pengar.
Det läggs stora pengar på separat sälj- och marknadsinsatser. Lite här och lite där.
Kortsiktiga lösningar utan synergier.
Inbound Marketing som genererar inga eller i bästa fall dåliga leads.
Säljare som inte bokar tillräckligt många möten.
Jag känner ofta stor frustration när jag ser vilka intäkter som många företag missar - eftersom de saknar strategi - och därför agerar helt felaktigt. För sanningen är: om du som företag saknar strategi (och då menar jag en strategi som går att utföra - inget excel-dokument) så har ni ingen framtid. Det är sanningen. Man måste alltid börja i rätt ände.
När jag träffar VD:ar eller andra beslutsfattare pratar jag aldrig HubSpot, Salesforce eller andra system. Allt det där är sekundärt. Det som däremot är primärt är hur vi kan hjälpa dem att göra en resa från ett nuläge till ett önskat läge.
Oavsett om det handlar om att öka intäkter, minska kostnader, öka marginaler, tappa färre kunder eller förvalta befintliga kunder - så handlar det om att sätta en strategi för sälj och marknad.
Oliver är föreläsare och grundare av Structsales. Med över 20 års erfarenhet som säljare, säljchef och företagare har han en djup förståelse för transformationen från hur företag gjorde affärer tidigare och hur företag gör idag.