Det område vi på Structsales är aktiva inom är Business to Business (B2B) och då hos kunder med längre säljcykler och mer komplexa säljprocesser. En stor del i arbetet inom B2B försäljning är att hantera en pipeline med affärsmöjligheter.
Vi upphör aldrig att förvånas över den bristande kontroll företagen har på sin pipeline, något som är oroväckande eftersom detta är företagens ryggrad. Försäljningen är ju det som lägger grund för resten av bolaget. Går försäljningen ner, så drabbas allt annat. Hur värderar du som säljansvarig din pipeline idag? Svarar du ja på någon av följande frågor så sitter du i samma sits som många andra därute och skulle behöva en genomgång av din pipeline.
Du säger att du har en affärsmöjlighet som du värderar till 500 000 SEK med 50% sannolikhet? Du påstår dig veta när kunden tar beslut (ja, för det är fak- tiskt kunden som bestämmer och inte du).
I detta läget vill jag fråga: Varifrån kommer 500 000 SEK? Hur kom du fram till 50%? Varför inte 40% eller 60%? Vem har sagt att beslutet kommer 31/11?
För affären kommer väl in då? Kan du sätta din månadsprovision på att det blir så? Jag sticker ut hakan och utmanar er med följande:
Vi tror att genom att ställa ett antal frågor till dig som säljchef eller säljare, utan tvekan kan kvalificera bort 30-40% av din pipeline. Vi tror inte heller att de flesta av er har en tydligt definierad säljprocess.
Detta är naturligtvis inte trevligt men nödvändigt om vi ska kunna börja fokusera på rätt affärsmöjligheter. Vill ni diskutera säljprocessen och övriga delar inom försäljning, ser vi fram emot ert samtal, välkomna!