Begreppet Dark Social handlar om att du (mer eller mindre) inte längre kan spåra dina kunders aktiviteter på sociala plattformar som till LinkedIn, YouTube, Messenger, WhatsApp, Facebook och så vidare. Detta gör att det blir omöjligt att spåra konverteringar och affärer. Du vet alltså kanske inte ens om att dessa kanaler har spelat en avgörande roll i en affär. Detta gör att du i praktiken kanske förlorar mängder med affärer - bara för att du inte satsar på de kanaler som är direkt spårbara - eftersom många marknadsavdelningar endast gör det som kan mätas.
Att stirra sig blind på befintlig data är ett enkelt sätt att utesluta en majoritet av oupptäckta affärer och kunder. En förutsättningen för att ta bra beslut när det gäller marknadsföring och sälj är att testa så mycket varianter av aktiviteter som möjligt.
Visst är det jobbigt, att de kanaler som kanske skulle generera (eller genererar) mest intäkter för företaget inte går att dashboarda på måndagssmötet?
Oliver är föreläsare och grundare av Structsales. Med över 20 års erfarenhet som säljare, säljchef och företagare har han en djup förståelse för transformationen från hur företag gjorde affärer tidigare och hur företag gör idag.
Fredrik är konsult inom marknadsföring och digital strategi. Med sin bakgrund inom journalistik, content marketing och e-handel hjälper han idag företag att flytta fram sina positioner inom marknadsföring.