Enligt Gartner kan det vara så många som 10-15 beslutsfattare vid en komplex B2B-affär. Lösningen på detta är att få beslutsfattaren på kundsidan att gemensamt komma överens om att de överhuvudtaget behöver förändra sig. För innan vi har nått den punkten där alla beslutsfattare är överens om problemformuleringen så kommer de inte förändra sig - och absolut inte köpa dina produkter.
Konsultativ eller värdeskapande försäljning är nyckeln till framgång inom komplex B2B- försäljning. Att vara konsultativ handlar om att stötta kunden och med hjälp av frågor agerat psykolog i många fall. I en komplex B2B-affär kan det enligt Gartner vara så många som
Den största anledningen till att företag tappar affärer i en komplex B2B-miljö är att kunden väljer att inte göra någon förändring alls! “Vi är inte nöjda med befintlig leverantör men det blir för jobbigt att förändra oss (läs, att komma överens internt) så vi stannar kvar”. Vi ska undvika konsensusproblematiken genom att få de olika påverkarna hos kunden att förstå varandra - inte oss som leverantör!
Missa inte detta webinar om du vill ha tips om hur du kan agera och få dessa beslutsfattare att de måste vilja förändra sig.
Oliver är föreläsare och grundare av Structsales. Med över 20 års erfarenhet som säljare, säljchef och företagare har han en djup förståelse för transformationen från hur företag gjorde affärer tidigare och hur företag gör idag.