Social Selling, namnet till trots, handlar inte om försäljning. LinkedIn är till exempel en plattform där vi hjälper våra kunder till bättre och mer korrekta beslut. Hjälper. Inte säljer.
Idag talar vi om begreppet Social Selling som om det vore något modernt. Det är det såklart inte.De säljare som lyckas är alltid pålästa och förberedda – det har inget med begreppet Social Selling att göra. Allt detta hänger även ihop med att skapa värde. Hur ska du kunna skapa värde om du inte kan kundens värld och utmaningar? Hur ska du kunna skapa värde om du inte träffar kunden innan du gör affär?
Social Selling innebär att vi ska använda sociala medier för att kommunicera med kunder, nya som befintliga. Vi nätverkar. Fast digitalt. Vi bygger vårt varumärke och positionerar oss som experter. Problemet uppstår dock när vi utser oss själva till just experter och inte låter kunden avgöra detta. Borde inte definitionen av oss som experter eller rådgivare komma från kund och inte oss själva? Jag ser ofta självutnämnda experter på LinkedIn som inte kan backa upp sin digitala närvaro i verkligheten – och då faller värdeskapandet och rollen som rådgivare.
Så om du vill veta hur du ska använda sociala kanaler för att kommunicera värde mot din potentiella målgrup? Kolla på detta webinar!
Oliver är föreläsare och grundare av Structsales. Med över 20 års erfarenhet som säljare, säljchef och företagare har han en djup förståelse för transformationen från hur företag gjorde affärer tidigare och hur företag gör idag.