Det fanns en tid före internet då säljaren satt på alla svar. Kunden var beroende av säljaren för att få information om lösningar som kunde underlätta vardagen och skapa värde. Den tiden är förbi!
Kunderna är mycket mer pålästa idag och en stor del av beslutsprocessen sker långt innan en säljare ens blir involverad. Inbound Marketing handlar om att ta ansvar för säljprocessen utan att fysisk vara på plats med kunden hela vägen. Det är ett helt nytt sätt att se på sälj och marknadsföring, där vi förtjänar kundernas uppmärksamhet och relation istället för att störa oss till den, eller köpa den.
Inbound Marketing handlar om att veta vem du kommunicerar med, hur du bör kommunicera och varför. Det handlar om att göra förarbetet och veta din målgrupps utmaningar och möjligheter. I grunden handlar det om att skapa värde för din målgrupp – precis som i all annan modern försäljning. För oss är Inbound marketing en viktig del i säljprocessen. Den hjälper kunden vidare även när dina säljare inte är på plats.
Begreppet Inbound Marketing uppfanns av HubSpot som är ett fantastiskt system för just Marketing Automation. Vi kan inte klona oss hur gärna vi än vill. Så, för att kunna skapa värde för kunderna, bygga djupare relationer och se till att just du är top-of-mind när kunden väl är redo för nästa steg – då behöver du digitalisera, systematisera och automatisera din säljprocess. Här är HubSpot ett grymt verktyg.