Under de senaste åren har vi sett en extrem förändring kring hur kunder fattar beslut. Deras resa innan ett köp ser annorlunda ut idag och den påverkar i högre utsträckning vår försäljningsprocess.
Digitaliseringen öppnar upp nya möjligheter för kunderna. De kan i större utsträckning söka information på egen hand och göra sin research utan att ens involvera säljare. Vissa påstår till och med att säljare inte behövs längre. Vi håller inte med!
Den moderna säljaren behövs mer än någonsin – för att stötta kunden i den digitala resan.
Insiktsförsäljning handlar om att använda traditionella och nya verktyg för att förflytta kunden till din verklighet.
För att kunna skapa värde behöver du ha förmågan att se förbi hur din mottagare ser på en situation, en utmaning eller ett hinder. Du ska kunna utgå från den bilden för att hitta en lösning, nästa steg framåt. Inte steget som kunden nödvändigtvis tänkt sig från början, utan det som får mottagaren att känna att det är rätt och hjälper dem vidare mot ett beslut. Att skapa värde är alltså att komma med en viktig nyckel som passar in i mottagarens värld.
En insikt är någonting mer än ett värde. Att skapa insikter är att ge kunden en “aha-känsla, eller få personen att säga eller känna att “så där har jag aldrig tänkt förut”. Att jobba med insiktsförsäljning handlar om rådgivning och att vara konsultativ. Det handlar om att hjälpa kunden att se helt nya vägar framåt, att testa saker de inte ens hade tänkt på förut. Det innebär att vi gör någonting tillsammans med vår kund som våra konkurrenter inte gör. Vi är plötsligt inte konkurrenter för vi är helt annorlunda och unika. Frågan är bara: hur gör vi det?
Vi vet att verktyg och teknik inte är lösningen på alla våra utmaningar. Vi pratar ogärna teknik utan hellre organisation, processer och människor - det som får er att lyckas. Men ibland kan det vara skönt att få till det perfekta samspelet mellan människan och tekniken - här kommer HubSpot Sales Hub in i försäljningsprocessen.
HubSpot är ett lättanvänt verktyg som hjälper säljorganisationer att effektivisera försäljningsprocessen och få full transparens. HubSpot CRM är dessutom gratis - så du kan börja få kontroll utan att betala en krona. För en mer komplex försäljningsprocess finns HubSpot Sales Hub som ger dig bättre förutsättningar att hantera hela din pipeline och försäljningen totalt sett. Du som försäljningschef får en ökad ROI för din organisation som följd. Nyfiken på hur verktyget kan hjälpa dig? Låt oss visa dig!