

Kunden kvalificerar oss och tar ganska tidigt i mötet beslut i om vi är intressanta, relevanta och värdeskapande. Känner kunden inte att vi är det så kommer det att bli svårt att få till ett uppföljningsmöte. Då blir det ganska
självklart vad syftet med ditt första kundbesök är.
Traditionellt sett skulle detta handla om att på så kort tid få
ur sig så mycket som som möjligt om ditt företag och dina
produkter. Du tänker att ju mer du berättar desto större chans
att kunden hittar någonting som är intressant. Om du är en
strandsäljare på Costa Blanca som säljer klockor, sjalar och
solglasögon. Då gäller det att försöka visa allt vi har för att snabbt
kunna gå vidare till nästa potentiella kund. Men du är ju ingen
strandsäljare. Eller?
Oliver är föreläsare och grundare av Structsales. Med över 20 års erfarenhet som säljare, säljchef och företagare har han en djup förståelse för transformationen från hur företag gjorde affärer tidigare och hur företag gör idag.