BOKA HUBSPOTDEMO
struct search
Close Icon (1)

Din mall för att skapa en Buyer Persona

Buyer Personas hjälper dig att förstå hur du ska skapa och anpassa innehåll och marknadsföring som är relevant för dina potentiella kunder.

Niloo Lopez

Sätt igång!

För att skapa din Buyer Persona rekommenderar vi att du tar reda på nedanstående information: 

 

1. Bakgrund

Förklara personens jobbroll och dennes ansvarsområden. • Inkludera relevant information om personens företag.

Utbildning, erfarenhet, fritidsintressen.

Gift? Barn?

 

2. Demografi

Kön

Ålder

Hushållets inkomst

Geografi? Ex. Storstad

 

3. Kännetecken

Personlighet

Identifiera jobbsituationen ( ex. Jobbar 60 tim/vecka, föredrar mail framför telefonsamtal etc.

 

4. Mål

Primära mål

Sekundära mål

 

5. Utmaningar

Största utmaningen för personen framgång • Vad behöver personen för att nå framgång?

 

 

6. Värde för kund

Hur löser ditt företag personens utmaningar?

Hur är ditt företag positionerat för att möta personens utmaningar?

 

7. Citat

Om du gör intervjuer med dina Buyer Personas så är det bra att inkludera citat för att lättare kunna förstå dem.

 

8. Vanlig invändningar


Vilka är de vanligaste invändningarna som personen kan komma att ha till din tjänst eller produkt?

 

9. Marknadsföringsbudskap

Hur kommer du förmedla värdet av din produkt eller tjänst för den specifika personen?

 

10. Elevator Pitch

Enkel beskrivning av din lösning som alla på företaget förstår.

 

Exempel på Buyer persona "Karen"

 
Ålder: 37 år
Familj: Man och 2 barn (3 och 5 år)
Bor: I Stockholms innerstad
Position: Marknadchef på ett B2B företag som säljer programvara till teknikföretag. Företaget har 80 anställda.
Inkomst: 56 000 kr/mån
Bakgrund: Kandidatexamen i marknadsföring.10 årserfarenhet av olika projektledarroller och marknadsföringsroller.
Karen är en social och driven affärskvinna som har 10 års erfarenhet i branschen. Förra året fick hon utmärkelse för bästa digitala B2B kampanj för marknadsförare. Hon har jobbat i sin nuvarande position som marknadschef på SolutionX i 2 år nu och ansvarar över ett dedikerat team.
Hennes team består av en produktionsledare, tre designers och en copywriter. Om de behöver andra kompetenser använder hon sig av konsulter men är även behov av att anställa. Karen är en mycket uppskattad chef i företaget och har ett stort inflytande i ledningsgruppen. Karen har budgetansvar men behöver sin chefs godkännande för produkter/tjänster för ett större värde än 100 000 kr. Det har varit svåra år för alla företag i branschen och även för dem. Karens utmanande miljö tvingar henne att arbeta med mindre budgetar och mer försäljningsdrivande marknadsföring. Det innebär att hon måste vara smart och investera i de mest kostnadseffektiva lösningarna för att kunna nå sina och företagets mål.
För att kunna hjälpa företaget att nå sina mål inser hon att det är av största vikt att kunna mäta hennes marknadsföringsinsatser. Hon förstår också vikten av att kunna följa kunden genom hela köpprocessen, från den första kontakten på nätet till den slutliga inköpsbeslut vilket de idag inte gör. VD:n vill att hon blir bättre på att få in relevanta prospects som försäljningsavdelningen kan jobba vidare med.
En annan utmaning Karen identifierat är att de måste vara mer personlig i sin kommunikation. Systemet de säljer är dyrt vilket innebär att försäljningsprocessen är lång. Karen är medveten om vikten av att sprida kunskap på nätet för att skapa ett förtroende hos potentiella kunder tidigt i köpprocessen och är därför ett prioriterat område för henne.
När hon inte arbetar hon tillbringar tid med sin familj och vänner. Hennes intressen är basket och fotografering. Karen tillbringar också mycket tid på sociala medier och är aktiv i forum och diskussioner på LinkedIn . Hon hjälper även ett par vänner med marknadsföring för deras nya webbshop.
 
Citat av Karen

”Jag föredrar att maila framför att prata i telefon. Det känns alltid bättre att ha dialoger sparade som man har via mailen.”

”Det är en pressad situation i och med att allt vårt team gör behöver visa på försäljning.”

”Jag läser mycket bloggar på min fritid och är aktiv via sociala medier, främst LinkedIn.”
”Det är svårt att sticka ut ur mängden då alla i branschen liknar varandra.

Tveka inte att kontakta oss. Vi älskar att prata om försäljning och marknadsföring.

Niloo Lopez

Jag vill delta på webinaret!