Välj ett integrerat CRM och MA system

En checklista där du får ta del av dom viktigaste sakerna att tänka på när du ska välja CRM och MA system till ditt företag!

Niloo Lopez

Innehåll: 

Varför integrera CRM och Marketing Automation
Vad är Customer Relationship Management (CRM)?
Vad är Marketing Automation (MA)?
Det handlar om att ge rätt information till rätt person - i rätt tid
Skapa automatiserade flöden
6 anledningar till att du behöver ett integrerat CRM och MA-system!

1. Spåra kundernas beteende
2. Se till att ligga top-of-mind
3. Automatisera repetitiva uppgifter
4. Gör säljprocessen mer effektiv
5. Fokusera på rätt leads
6. Förenkla rollfördelning i organisationen

 

Varför-integrera-CRM-och-MA

Varför integrera CRM och Marketing Automation 🤔

När företag växer blir CRM och MA-system viktiga för en säljorganisation. Vikten av att dessa system fungerar tillsammans blir vitalt för att sälj ska kunna leverera så effektivt som möjligt. Ett integrerat CRM och MA-system har flera fördelar för din organisation och vi ska försöka reda ut några av dem och varför det är så viktigt nedan.

 

 

Vad är Customer Relationship Management (CRM)?

CRM står som bekant för Customer Relationship Management. Det hela handlar om att hantera dina kontakter med kunder. I ditt CRM håller du koll på, och sorterar alla interaktioner du har med potentiella och befintliga kunder.
Detta är ett lysande underlag för dina säljare i deras kontakter med potentiella kunder då de får möjlighet att förutse utmaningar kunderna har och kan därmed skräddarsy konversationen redan på förhand. Detta kan spara väldigt mycket tid för säljarna men framförallt kan det bespara slitningar i kundrelationer.

 

Vad är Marketing Automation (MA)?

Ditt Marketing Automationsystem använder du bland annat för att värma upp dina leads med automatiserade email flöden som besparar ditt företag väldigt mycket repetitiva uppgifter. Mer tid över för marknadsavdelningen och till att producera vasst innehåll som säljarna sedan kan dra nytta av i sina kundkontakter. Det är även i ditt Marketing Automationsystem du skapar listor och segmenterar dina samt betygsätter dina leads. Med en genomtänkt ”lead-scoring” ges säljare möjligheten att fokusera på de potentiella kunder som ligger närmst ett köpbeslut. I ett integrerat CRM har du dessutom samma databas med kontakter som i MA-delen.

 

Det handlar om att ge rätt information till rätt person - i rätt tid

Det har länge varit fastslaget att en stor del av B2B kundens köpresa är passerad när första kontakten med en säljare tas. Detta är till följd av utvecklade möjligheter för köpare att själva leta efter information och så vidare. Allt det där vet du redan. Det viktiga är att det är här ditt MA-system blir ovärderligt. De flesta av dina kontakter i ditt CRM är inte redo för ett samtal från en säljare. De är inte i ett stadie där de är redo att sätta pennan på pappret och köpa.

 

Skapa automatiserade flöden

För att hålla kontakterna uppe med potentiella kun- der över tid är MA-systemet ett väldigt bra verktyg som besparar marknadsavdelningen väldigt mycket tid. Att skriva ihop ett bra mail tar mer tid än man kan tro och det blir väldigt repetitivt om man ska skicka många. Därför skapar man automatiserade flöden som hjälper ditt företag ligga top-of-mind hos kunden tills den dagen kunden mer aktivt börjar förbereda ett köp och är redo för en kontakt med säljare.

 

6 anledningar till att du behöver ett integrerat CRM och MA-system!

Automatisera

1. Spåra kundernas beteende

Ditt MA-system samlar in väldigt mycket information om hur potentiella kunder agerar på din hemsida. Du kan få information om vilka sidor som konverterar bra, vad för content som laddas ned mest, hur kunden hittade till din sida, hur lång tid de spenderar på varje sida och så vidare. Om sån information lagras automatiskt i ditt CRM under respektive kontaktbild kan säljarna skräddarsy sina kontakter med potentiella kunder och på så sätt bli mer effektiva.

 

2. Se till att ligga top-of-mind

Bara för att vissa leads är varmare än andra betyder inte det att man ska strunta i dem som är lite svalare. Det vore extremt bortkastat. I ett sånt fall
är det bättre att sätta MA-systemet på att kontinuerligt se till att ditt företag ligger top-of-mind hos dina kunder. Som vi nämnde tidigare får man också möjlighet att betygsätta varje potentiell kund med ett lead score som ger en indikation om hur nära en kund är att ta ett beslut om köp. På så sätt får säljarna möjlighet att fokusera på dina ”varmaste” leads och låta marknadsavdelningen marinera de lite svalare tills den dag de är mogna för en kontakt.

 

3. Automatisera repetitiva uppgifter

Marknad jobbar kontinuerligt med leads som är lite svalare med automatiserade kampanjer, det har vi bestämt redan. Men när ett lead vaknar till och blir lite varmare så måste ju någon, exempelvis en säljare eller SDR, få reda på det? Med ett integrerat system går detta per automatik och inga leads faller mellan stolarna vilket kan ske om man sitter med två olika system för CRM och MA.

Gör-säljprocessen-mer-effektiv

4. Gör säljprocessen mer effektiv

Säljprocessen blir mer effektiv om man använder ett integrerat system. Hur då? Jo, ditt MA-system kommer se till att alla kontakter i ditt CRM får ta del av ditt vassa content. Så fort en kontakt börjar ta del av mer och mer content kommer ditt CRM tala om för säljarna att det är dags för ett personligt mail eller telefonsamtal för att boka ett möte. Ingen tid går till spillo därför att allt sker per automatik fram tills att säljaren lyfter luren.

 

5. Fokusera på rätt leads

Fundera lite på hur mycket tid en säljare lägger per kund. Om det handlar om en mer komplex B2B försäljning lägger säljaren antagligen ganska mycket tid på varje stängd affär. Därför blir det viktigt att säljaren lägger sin dyrbara tid på leads som verkligen är beredda att bli kunder. Dessa personer blir långt mycket lättare att sortera ut om man jobbar i system där MA och CRM lirar tillsammans. Integration är nyckeln!

 

6. Förenkla rollfördelning i organisationen

Med integrerade system blir det långt smidigare
att sätta rollerna i säljprocessen. Vi vet att säljarna själva inte ansvarar för hela säljprocessen, den största delen ligger på marknad. Därför måste dessa avdelningar ha tydliga roller och ansvarsfördelningar. Jobbar alla i samma system kommer fördelningen underlättas och det minskar risken för friktion mellan de inblandade. Hjälp säljarna sälja mer effektivt, Sales Enablement!

 

Tveka inte att kontakta oss. Vi älskar att prata om försäljning och marknadsföring.

Niloo Lopez

Jag vill delta på webinaret!