Marknadschefens checklista för samarbetet mellan sälj och marknad

Samarbetet mellan sälj och marknad är vitalt för att ditt företag ska få ut maximalt av Inbound Marketing. Så här får du sälj och marknad att jobba smartare tillsammans!

Niloo Lopez

Viktigt att tänka på när du ska sätta samarbetet mellan sälj och marknad

Samarbetet mellan sälj och marknad är vitalt för att ditt företag ska få ut maxi- malt av Inbound Marketing. Tyvärr kan samarbetet vara lite svårt att få fart på, då det ofta finns stora skillnader mellan hur sälj och marknad har jobbat historiskt.

I detta dokument kommer du få ta del av vad vi tycker är viktigt när du ska sätta samarbetet mellan sälj och marknad för att öka din affär!

 

SLA-mellan-marknad-och-sälj

1. Skapa ett tydligt SLA - tillsammans

Kom överens om hur ni ska kvalificera leads i ditt företag. Detta arbetet bör börja med att ni definierar vad ett kvalificerat lead verkligen är för er. Hur mycket intresse ska en person ha visat innan ni räknar den som ett kvalificerat lead? Därefter kommer ni överens om vilken roll som ska sköta vilken del i arbetet. Med en tydlig struktur kommer arbetet bli mer effektivt.

 

gemensamma-mål

2. Sätt upp bra, gemensamma mål - tillsammans

Prata med sälj för att få information om hur många kvalificerade leads som behövs för att de ska kunna nå omsättningsmålen. Här får ni en indikation på hur många leads marknad kommer behöva generera för att ert företag ska lyckas. Jobbar sälj och marknad tillsammans med målsättningen kommer organisationen ha tydlig struktur prestera bättre!

 

lead-nurturing

3. Jobba kontinuerligt med Lead Nurturing

Sanningen är att majoriteten av dina leads inte har något intresse av att göra affärer med dig, inte just nu i alla fall. Därför är det viktigt att kontinuerligt påminna leads om att ni finns där för dem när helst
de behöver hjälp. När dagen är kommen och de är redo att bli kunder är det en stor fördel att finnas top of mind!

 

integrera-crm-och-marketing-automation

4. Använd ett integrerat CRM & Marketing Automation system (MA)

Varför ska du ha ett system med bara kontakter och ett system för din MA? Det finns väldigt bra system på marknaden som inte behöver kosta särskilt mycket pengar. Jobbar ditt företag aktivt med Inbound Marketing finns det ingen anledning att inte investera i ett integrerat system. För att både sälj och marknad ska få ut så mycket som möjligt av sitt samarbete och varandras kunskap är ett integrerat system A och O.

 

följ-upp

5. Följ upp framstegen - gemensamt

För att samarbetet mellan sälj och marknad ska fungera är kommunikation otroligt viktigt. Uppföljning av det dagliga arbetet bör ske gemensamt för att möjliggöra en rak och öppen dialog om vad som fungerar bra och vad som kan bli bättre. Detta kommer skapa ett forum där lösningar på problem kommer att komma till ytan snabbare och justeringar i kampanjer kommer skötas mer effektivt. Allt för att den moderna sälj- och marknadsorganisationen ska lyckas!

 

Vill du ha fler tips – tveka inte att kontakta oss. Vi älskar att prata om försäljning och marknadsföring.

Niloo Lopez

Jag vill delta på webinaret!