Så bygger vi er Playbook

Att skapa en Playbook handlar om att sätta vägen mot affärsmålen. Playbooken ger dig en nulägesanalys med överblick kring fem strategiskt viktiga områden för en modern sälj- och marknadsorganisation.

Niloo Lopez

1. Analys

Digitaliseringen har förändrat sättet vi säljer och marknadsför oss på och förändringen fortsätter hela tiden. Att genomföra en nulägesanalys innebär att ni lägger grunden för var er organisation står idag, vilka utmaningar ni har, samt i vilken ordning dessa bör prioriteras för att skapa mest värde för er.

 

Rekommendation

2. Rekommendation

Den mest fantastiska strategin blir värdelös om den inte genomförs. Därför ska ni inte nöja er förrän ni har en tydlig plan för hur ni ska nå målen. Ni maximerar värdet från varje investerad krona genom att gå från ord till handling. Vår rekommendation i Playbooken baserar vi på nulägesanalysen i kombination med vår erfarenhet och best practice från andra kunder och scenarion.

 

Action

3. Action!

När analysen och rekommendationen är klar återstår bara att genomföra. Just do it! Vi vet av erfarenhet att det är lätt att säga och svårare att genomföra. Baserat på er organisation, era processer och nyckeltal för sälj- och marknad ser vi till att skapa ROI på investeringen. I exekveringen får ni helt enkelt Bang for the buck!

 


 

6 kritiska områden

I nulägesanalysen undersöker vi er digitala mognadsgrad inom sälj och marknad och kopplar det till affären. Vi identifierar era GAP för både sälj- och marknadsorganisationen kopplat mot er affär och även GAP:en mellan varandra. Alla har ett utgångsläge och en målbild. Playbooken ger er grunden för att lyckas och är en karta och kompass på vägen mot målet.

 

De sex områden som analyseras och där vi ger en rekommendation inom är:

 

1. Affärsmål

Nuläge och önskat läge! Detta omfattar er vision, mission och affärsstrategi. Vi tittar även på hur vi kan bryta ner dessa mål mot rätt typ av nyckeltal.

 

2. Värdebudskap

Hur ser ert värdebudskap ut idag? Vilka produkter och tjänster har ni och vilket värde skapar ni hos kunderna?

 

3. Målgrupp

  • Omfattar målgrupp, köparen (persona), kontakt, köpresa samt content.
  • Hur definierar och hittar ni er målgrupp?
  • Definition av målgrupp på individnivå för att hitta deras utmaningar, mål och driv.
  • Hur ser kundens köpresa ut? Hur agerar de under vägen mot ett beslut. - Plan för hur ni kan möta kunden i de olika faserna av den digitala resan.
  • Hur möter innehållet ni har upp mot era målgrupper och kontakter? Hur kan ni som leverantör stötta kunden i den digitala resan mot ett beslut genom värdefullt content? Hur gör ni det med rätt innehåll, i rätt läge?

 

4. Processer

Vi ser över era befintliga försäljnings- samt marknadsprocesser. Hur stöttar er försäljningsprocess det nya köpbeteendet och hur kan ni sätta en försäljningsprocess som stöt- tar era säljare, marknadsförare och kunder samtidigt?

 

5. Organisation

Vilken organisation behövs för att lyckas med genomförandet och för att uppnå de affärsmål ni satt upp? Vi hjälper er att sätta de specialistroller som behövs för en modern sälj- och marknadsorganisation. Fokus på tydliga roller, ansvar och KPI:er. När alla pusselbitar finns på plats skapar det en nulägesbild och en målbild om ett önskat läge. Utifrån detta önskade läge bygger vi en plan med prioriterade insatser för att nå de nya målen och vägen framåt.

Genom Playbooken lägger vi grunden för att kunna växa er affär. Vi hjälper er att göra mer med mindre!

Tveka inte att kontakta oss. Vi älskar att prata om försäljning och marknadsföring.

 

6. System

Vilka systemstöd har ni idag för sälj, marknad och leadshanteringen? Hur kan dessa optimeras för att stödja era egna processer ännu bättre?

Niloo Lopez

Jag vill delta på webinaret!