Inbound Marketing

Inbound Marketing, Content Marketing, Marketing Automation. Kärt barn har många namn. Inbound Marketing har till syfte att hjälpa oss att positionera varumärket på ett sätt som gör att vi får fler affärer med de företag vi vill jobba med.

Alla dessa begrepp är delar av trenden inom marknadsföring just nu. Vi håller på att göra en förflyttning från det traditionella till det nya. Hänger du med?

Inbound Marketing är en stor del till framgången för många företag som idag försöker få ihop marknads och säljavdelningen.

Vad innebär Inbound Marketing egentligen och för vem är det bra?

Idag lever vi i en högst digitaliserad värld. Det innebär att fler och fler söker sig till nätet i syfte att göra research. Detta gäller även potentiella köpare av B2B produkter och lösningar och till skillnad mot vad många av oss tror, är det även här många större köpbeslut inleds.

Det är inte längre bara e-handelssajter som behöver en lättnavigerad och enkel sajt. Vi som jobbar med med komplex försäljning kanske inte säljer produkter på nätet men vi säljer kunskap och förtroende. Innehållsmarknadsföring (content marketing) ger oss möjligheten att stärka vår position som experter inom vår domän och få en bättre kontroll över våra kunders köpprocess.

Komponenter i en Inboundkampanj

Ett typiskt scenario innehåller följande komponenter:

– Blogginlägg (med en tydligt nästa steg för läsaren)
– En länk till ett whitepaper eller en lista på tips inom ett visst område
– En fortsatt kommunikation (email, nyhetsbrev) med den potentiella köparen, baserat på hur den agerar med de insikter vi sprider.

Allt detta är baserat på ett tydligt definierat behov och där vi känner till utmaningarna personen står inför. Detta är väldigt likt det vi på Structsales alltid har pratat om, att ha full insikt i vem vi kommunicerar med och varför. Vi måste vara pålästa och kunniga innan vi tar kontakt med våra kunder. Inbound Marketing ger oss möjlighet att visa oss som experter redan i researchfasen.

Är du intresserad av att lära dig med om Inbound Marketing? Titta gärna på vår utbildning som vi anordnar ett antal gånger under våren och hösten.

DU HITTAR UTBILDNINGEN HÄR. 

New Call-to-action