content-marketing-social-media

HubSpotlicenser

HubSpot erbjuder olika licensnivåer av plattformen som idag används framgångsrikt av företag runt om i världen som vill öka din digitala närvaro, och göra fler affärer - på ett modernt sätt.

Licenserna är uppdelade per "hubb", där varje hubb är en del av plattformen. I skrivande stund går det att köpa HubSpot i fem delar: Sales Hub, Marketing Hub, Service Hub, Content Hub samt Operations Hub. Samtliga hubbar erbjuds i tre nivåer: Starter, Professional samt Enterprise.

 

Prissättningen för Sales Hub och Service Hub är per användare. Content och Operations Hub erbjuds till ett fast licenspris per nivå. HubSpot erbjuder utöver betalda användare (paid seats) även baskonton (Core Seats), något som gör att du kan komplettera betalda användare med billigare licenser för de som inte har specialistroller som sälj eller customer success (support/kundservice). Det kan du INTE med Salesforce, eller Microsoft Dynamics.

Marketing Hub är prissatt på kontaktdatabasen, alltså antalet kontakter som finns i databasen. Även här kan du jobba smart - med hjälp av Non-Marketing Contacts.

Sales Hub

Sales Hub är den del som vi känner igen mer som CRM. I Sales Hub hanterar du dina kundrelationer och planerar samt driver din försäljning. Exempel på populära funktioner i Sales Hub är:

  • Följ din försäljning i HubSpots Deals för att hålla koll på dina affärsmöjligheter med snygg drag and drop-funktionalitet
  • Se i realtid när någon öppnar och läser dina mail eller dina offerter!
  • Koppla din kalender och mail till HubSpot och få full kontroll över dina kunddialoger.
  • Prospektera i en dedikerad vy där du kan hantera dina leads och kontakter. Fokus och produktivitet - och stängda affärer!

LÄS MER OM SALES HUB OCH SE PRISER HÄR


Marketing Hub

Denna delen i plattformen var den första HubSpot lanserade. I Marketing Hub kan du hantera hela din digitala marknadsföring. Istället för att ha separata verktyg för sociala medier, landningssidor, rapportering eller epostmarknadsföring har du allting integrerat på ett och samma ställe. Dessutom delar Marketing Hub databas med Sales och Service Hub.

Exempel på vad du kan göra med Marketing Hub:

  • Skicka fantastiska email som konverterar
  • Skapa landingssidor för att fånga dina leads (självklart anpassade enligt just din grafiska profil för bästa kundupplevelse)
  • Segementera och automatisera dina kontakter som får "mogna" utifrån sitt agerande. Allt för att du ska kunna kontakta kunden när det är läge - vilket leder till högre close rate och färre tappade affärer i slutändan

LÄS MER OM MARKETING HUB OCH SE PRISER HÄR


Service Hub

Denna delen i plattformen fokuserar på support och service. När du använder Service Hub får du en överblick på vilka kunder som är nöjda och vilka som kan behöva ytterligare fokus.

Exempel på vad du får i Service Hub:

  • Genomför NPS-undersökningar (Net Promoter Score)
  • Hantera dina supportärenden och tickets
  • Lägg upp en "knowledge bank" på sajten så att dina kunder får svar på dina frågor direkt
LÄS MER OM SERVICE HUB OCH SE PRISER HÄR


Content Hub

HubSpot erbjuder dig som kund möjligheten att samla all din digitala närvaro på ett och samma ställe, med den fjärde och sista hubben. (Operations Hub är ingen riktig hubb, mer info om detta nedan.)

I plattformen har du möjlighet att bygga eller flytta över hela din hemsida till HubSpots eget CMS. Fördelar du uppnår genom att använda HubSpots eget CMS istället för andra lösningar som Wordpress, Episerver, m.m. är:

  • Moderna, mobilanpassade teman ingår
  • SEO-rekommendationer direkt i HubSpot
  • Skapa innehåll med hjälp av AI
  • Hosta poddar direkt i plattformen
  • A/B-testning
  • Användarvänlig “drag and drop”-struktur
  • Återanvänd innehåll och skala om för olika format och olika kanaler direkt i HuBSpot - med koppling till verktyg som Canva
  • Personifierat innehåll som bygger på besökarens tidigare surfhistorik

LÄS MER OM CONTENT HUB OCH SE PRISER HÄR


Operations Hub

Hubben som egentligen inte är en hub.

Med Operations Hub kan du nu äntligen få full kontroll över din data. Operations Hub hette tidigare Pie Sync, innan företaget köptes av HubSpot. Med Operations Hub kan du hantera dina integrationer mot externa system, ansluta dina appar och automatisera fler flöden. Operations Hub ligger som ett lager över resterande hubbar.

Detta kan du göra med hjälp av Operations Hub:

  • Mappa data smidigt
  • Säkerställ datakvalitet via smart automatisering
  • Hantera dubbletter
  • Anpassa utseendet på kontakt- och företagskort individuellt eller per team
  • Lita på att det finns en AI-driven funktion som hela tiden håller koll på ditt data, någonting som underlättar när du ska rapportera på kampanjer, mötesboknings-race eller andra insatser som driver sälj i slutändan